Webinarrække – Udtalevanskeligheder

Fra: 2.000,00 kr.

Webinarrække for logopæder – Udtalevanskeligheder

I denne webinarserie dykker vi ned i fire forskellige emner, der har relevans for dig, der arbejder med børn og unge med fonologiske vanskeligheder: Cycles-tilgangen til udtalevanskeligheder, Generalisering til spontantalen, Multiple Opposition Intervention (MOI), Intervention hos børn med inkonsistente fonologiske vanskeligheder.

Webinarerne om udtalevanskeligheder blev afholdt af Audiologopæd ph.d., Trine Printz.

Priser

Webinarerne koster 625 kr., men ønsker du at købe adgang til webinarserien om udtalevanskeligheder kan du købe alle fire webinarer til en rabatpris på 2.000 kr. Alle priser er eksklusive moms.

Når du køber adgang til optagelserne af webinarerne, får du tilsendt et link og en kode, så du kan se de fire webinarer. Webinarerne varer 1 time og et kvarter.

Du kan også købe webinarerne enkeltvis ved at trykke på de enkelte emner: DLD og Læsning, DLD udredning hos flersprogede børn, DLD intervention hos flersprogede børn og DLD udskoling og unge.

Cycles-tilgangen til udtalevanskeligheder

I webinaret gives en introduktion til Cycles-tilgangen. Cycles-tilgangen er en systematisk tilgang, som er målrettet børn med moderate til svære udtalevanskeligheder og lav taleforståelighed. Formålet er forbedring af barnets overordnede taleforståelighed. Der arbejdes med barnets fonologiske mønstre på ordniveau i en given tidsperiode, hvorefter der fortsættes til næste mønster. Dette kører i en cyklus, således at man på et tidspunkt vender tilbage og arbejder med det første mønster igen. Denne tilgang står i kontrast til flere andre metoder, hvor man arbejder hen mod, at barnet når op på produktionsniveau, før man går videre til næste mønster/mønstre.

Generalisering til spontantalen

Du får en gennemgang af, hvordan vi opnår en generalisering af udtalen til spontantalen og de sidste skridt hertil, hvilke konkrete træningsprincipper og øvelser der er egnede for at fremme generalisering på forskellige alderstrin og hvordan øvelserne kan anvendes konsultativt for optimal effekt. Herudover gennemgåes hvordan vi bedst kan støtte og arbejde med skolebørn, der oplever resterende fonologiske vanskeligheder og vi diskuterer dosis: Hvor meget fonologisk træning er tilstrækkeligt for positive resultater.

Multiple Opposition Intervention (MOI)

I dette webinar gives en introduktion til interventionsmetoden Multiple Opposition Intervention (MOI). MOI anvendes primært til børn med svære fonologiske vanskeligheder i form af fonemkollaps, det vil sige, hvor flere af de voksnes målfonemer kollapser og erstattes af en enkelt lyd på tværs af fonologiske klasser. Herved udtales mange forskellige ord på same måde af barnet, hvilket påvirker taleforståeligheden. Eksempelvis, når børn bruger [d] eller [b] som erstatning for en lang række andre konsonanter og konsonantklynger, så ordene mand, vand, kan, land, sand og Dan alle udtales ”Dan” eller ”band”.

Intervention hos børn med inkonsistente fonologiske vanskeligheder

I dette webinar gennemgår vi, hvordan vi identificerer inkonsistente fonologiske forstyrrelser og fortsætter herefter over i interventionen hertil i form af gennemgang af metoden Core Vocabulary Therapy.

Sprogklars webinarserier 

I 2024 afholdte Sprogklar en webinarserie, hvor vi dykkede ned i seks forskellige emner: DLD udredning hos flersprogede børnIntervention – inkonsistent fonologisk forstyrrelseDLD intervention hos flersprogede børnDLD udskoling og ungeColourful Semantics – særlige sætningskonstruktionerVerbal dyspraksi og skolestart.

I 2023 afholdte Sprogklar en webinarserie, hvor vi dykkede ned i seks forskellige emner: DLD og læsningIntroduktion til børnestemmerCycles tilgangenMOIhøjtlæsning og sprogudviklingudtale: generalisering til spontantalen.

I foråret 2022 afholdte Sprogklar en webinarserie, hvor vi dykkede ned i fem forskellige emner: Lexicon Pirate, Colourful Semantics, Verbal dyspraksi, Fysisk sprogmiljø og Flersprogethed.

I efteråret 2022 afholdte Sprogklar en webinarserie, hvor vi dykkede ned i fire forskellige emner: Leksikalsk intervention målrettet børn i skolealderen, Konsultativ tidlig indsats hos Late Talkers, Fokuserede indsatser og Verbal Dyspraksi – interventionsmetoder og targetudvælgelse.

Webinarserie om verbal dyspraksi.

Webinarserie om DLD.