Webinarrække for logopæder (DLD og læsning, Introduktion til børnestemmer, Cycles tilgangen, MOI, Højtlæsning og sprogudvikling, Udtale: generalisering til spontantalen)

Fra: 2.000,00 kr.

Webinarrække for logopæder

I 2023 afholdte Sprogklar en webinarrække for logopæder. I denne serie dykkede vi ned i seks forskellige emner, som er relevante for den logopædiske praksis: DLD og læsning, Introduktion til børnestemmer, Cycles tilgangen, MOI, højtlæsning og sprogudvikling, udtale: generalisering til spontantalen.

Priser

Webinarerne koster 625 kr., men ønsker du at købe adgang til alle logopædiske webinarer fra 2023, kan du købe alle seks webinarer til en rabatpris på 2.000 kr.

Når du køber adgang til optagelserne af webinarerne, får du tilsendt et link og en kode, så du kan se de fire webinarer. Webinarerne varer 1 time og 15 minutter.

DLD og læsning

Elina Just Borsinski giver i dette webinar en introduktion til, hvilke komponenter der indgår i læsning, og hvordan vi kan adskille børn med dysleksi fra børn med DLD. I webinaret berøres, hvordan vi ved hjælp af sprogprofilen hos børn med risiko for læsevanskeligheder kan være med til at informere om interventionsmuligheder, og der gives konkrete eksempler på understøttende læsestrategier til børn med DLD. Dette gøres med fokus på rådgivning og samarbejde med lærere og læsevejledere.

Introduktion til børnestemmer

I webinaret giver Trine Printz og Mette Lund Franck en introduktion til børnestemmeområdet, herunder den raske børnestemme og de stemmevanskeligheder, vi typisk møder i børneregi. Vi berører udredning og intervention, hvordan man kan give rådgivning/vejledning og vælge interventionsmetode til forskellige børnestemmelidelser. Der vil også være konkrete øvelser og ”take-home-tips”, et introducerende overblik over mulige metodikker samt afprøvning af en til to øvelser for at mærke effekt på egen krop/stemme.

Cycles tilgangen

I dette webinar giver Trine Printz en introduktion til Cycles-tilgangen. Cycles-tilgangen er en systematisk tilgang, som er målrettet børn med moderate til svære udtalevanskeligheder og lav taleforståelighed. Formålet er forbedring af barnets overordnede taleforståelighed. Der arbejdes med barnets fonologiske mønstre på ordniveau i en given tidsperiode, hvorefter der fortsættes til næste mønster. Dette kører i en cyklus, således at man på et tidspunkt vender tilbage og arbejder med det første mønster igen.

Multiple Opposition Intervention (MOI)

I dette webinar giver Trine Printz en introduktion til interventionsmetoden Multiple Opposition Intervention (MOI). Multiple Opposition Intervention (MOI) anvendes primært til børn med svære fonologiske vanskeligheder i form af fonemkollaps, det vil sige, hvor flere af de voksnes målfonemer kollapser og erstattes af en enkelt lyd på tværs af fonologiske klasser. Herved udtales mange forskellige ord på same måde af barnet, hvilket påvirker taleforståeligheden. Eksempelvis, når børn bruger [d] eller [b] som erstatning for en lang række andre konsonanter og konsonantklynger, så ordene mand, vand, kan, land, sand og Dan alle udtales ”Dan” eller ”band”.

Højtlæsning og sprogudvikling

I dette webinar giver Trine Kofod Kallestrup en introduktion til hvordan vi bedst styrker børns sprogudvikling gennem højtlæsning, og hvordan du kan bruge det i konsultativ praksis. De fleste kender til dialogisk læsning som redskab til at støtte børns sprogudvikling. Der findes også andre former for højtlæsning, men hvad siger forskningen egentlig om de forskellige former for højtlæsning? Dette webinar omhandler, hvordan vi bedst styrker børns sprogudvikling gennem højtlæsning, og hvordan du kan bruge det i konsultativ praksis.

Udtale: generealisering til spontantalen

Trine Printz giver i dette webinar en gennemgang af hvordan vi opnår en generalisering af udtalen til spontantalen og de sidste skridt hertil, hvilke konkrete træningsprincipper og øvelser der er egnede for at fremme generalisering på forskellige alderstrin og hvordan øvelserne kan anvendes konsultativt for optimal effekt. Herudover gennemgåes hvordan vi bedst kan støtte og arbejde med skolebørn, der oplever resterende fonologiske vanskeligheder og vi diskuterer dosis: Hvor meget fonologisk træning er tilstrækkeligt for positive resultater.

Sprogklars webinarserier forår og efterår 2022

I foråret 2022 afholdte Sprogklar en webinarserie, hvor vi dykkede ned i fem forskellige emner: Lexicon Pirate, Colourful Semantics, Verbal dyspraksi, Fysisk sprogmiljø og Flersprogethed.

I efteråret 2022 afholdte Sprogklar en webinarserie, hvor vi dykkede ned i fire forskellige emner: Leksikalsk intervention målrettet børn i skolealderen, Konsultativ tidlig indsats hos Late Talkers, Fokuserede indsatser og Verbal Dyspraksi – interventionsmetoder og targetudvælgelse.