Online uddannelse i DLD
I SPROGKLAR har vi udviklet en specialisering i DLD til skoleregi med masser af brugbar viden om DLD til lærere, læsevejledere, DSA-vejledere mv.
Undervisere: Alle undervisere er uddannede audiologopæder fra Syddansk Universitet. Trine Printz, Trine Kofod Kallestrup og Elina Just Borsinski (læs mere om os på sprogklar.dk).
Udvidet DLD-pakke med specialisering af en eller flere medarbejdere
- Alle skolens medarbejdere modtager:
- Kick-off-møde. Det er valgfrit, om I deltager live på Zoom eller ser den forudoptagede kickoff-video. Ved live deltagelse er der mulighed for at stille spørgsmål og for at møde andre deltagere.
- Fire online undervisningsmoduler (modul 1-4) målrettet skoleområdet. Her underviser Sprogklars audiologopæder i DLD ud fra seneste teorier og evidens på området. Sproget vil være fagligt og målrettet skolepraksis. Videoerne kan ses, når det passer ind i den enkelte medarbejders hverdag. Login gælder for alle skolens medarbejdere, så alle har mulighed for at se videoerne. Læs mere om de tre moduler og indholdet i uddannelsen nedenfor.
- Adgang til stort DLD-materialebibliotek. Når I er tilmeldt den udvidede DLD-specialiseringspakke, får skolen adgang til Sprogklars Nebula skolebibliotek med understøttende sprogmaterialer, som både kan bruges i skolen og udleveres til elevernes forældre. Instruktionerne på forsiden gør det nemt at anvende materialerne som hjemmeøvelser.
- Skolen får ét samlet login til alle skolens medarbejdere.
- En afsluttende frivillig online gruppesparring á 45 minutter med mulighed for at stille de spørgsmål, som er opstået undervejs i forløbet.
- De(n) specialiserede medarbejder(e) modtager ovenstående inkl. følgende:
- Arbejdsark med tjek- og reflektionsspørgsmål. Til hver video hører et konkret arbejdsark, som vi anbefaler, at I udfylder undervejs i processen for at opnå optimal læring.
- Praksisøvelse. I slutningen af hver video præsenteres en praksisøvelse, som er rettet mod hver deltagers egen praksis.
- Tre kick-off møder til praksisøvelser. á 30 minutter efter hvert online modul hvor praksisøvelserne sættes i gang.
Kick-off møderne er live og online.
- Tre gruppesparringer. Når I har haft tid til at arbejde med hver praksisøvelse, er der mulighed for at deltage i online gruppesparring. Her følges op på praksisøvelserne. Vi besvarer spørgsmål og reflekterer sammen. Gruppesparringerne er live og online.
- Fast tilknyttet coach
- Individuel 1:1 online sparring til de medarbejdere, som er tilmeldt DLD-specialisering
- Kursusbevis til de specialiserede medarbejdere
Pris pr. skole ved 1 lærer/medarbejder ex. moms: 5.995,- kr + 2.495 kr. pr. specialiserede lærer/medarbejder ud over den første.
Rabat ved specialisering af mere end 5 medarbejdere fra samme skole. Kontakt os, og hør nærmere:trine@sprogklar.dk/ mobil 61 69 18 24.
Hvad indeholder forløbet?
Grunduddannelsen giver adgang til modul 1-2. Herunder kan du få et smugkig på modulernes indhold.
MODUL 1 – sprogudvikling og DLD
På dette modul vil I lære om børns typiske sproglige udvikling. Vi gennemgår forskellen mellem stemme, tale, sprog og kommunikation. I bliver klædt på til at kunne genkende et barn med sproglige vanskeligheder, uanset om I arbejder i indskolingen, mellemtrinnet eller i udskolingen.
Videoundervisning 1: Intro
- Fælles velkomst med præsentation af forløbet, log-in, praktisk information og tildeling af personlig vejleder
Videoundervisning 2: Den typiske sprogudvikling
- Børns typiske sprogudvikling
Videoundervisning 3: Hvad er sproglige vanskeligheder?
- Forskellen på stemme, tale, sprog og kommunikation
- Hvordan diagnosticerer vi DLD?
Videoundervisning 4: Opsporing – hvordan får jeg øje på en elev med sproglige vanskeligheder?
- Hvad er DLD?
- Hvor mange elever har DLD i vores klasser?
- Særlige kendetegn på forskellige alderstrin
- Kamufleringsstrategier – når elever skjuler deres sproglige vanskeligheder
Videoundervisning 5: Mere om DLD
- Årsager
- Risikofaktorer
- Prognose
MODUL 2 – støtte til elever med DLD
I dette modul kommer vi ind på, hvordan I kan støtte elever med DLD i hverdagen. Vi giver konkrete strategier, som kan bruges i hverdagen og i de fleste fag. Der bliver taget udgangspunkt i, hvordan I bedst støtter elever hhv. i indskolingen, mellemtrinnet og i udskolingen. Desuden gennemgås, hvordan I kan have fokus på specifikke sproglige områder i hverdagen.
Videoundervisning 1: Kamufleringsstrategier
- I dette modul kommer vi ind på, hvordan I kan støtte elever, der skjuler deres sproglige vanskeligheder.
Videoundervisning 2: Indskoling
- Pædagogiske strategier i hverdagen
Videoundervisning 3: Mellemtrin og udskoling
- Pædagogiske strategier i hverdagen
Videoundervisning 4: Understøttelse af ordforråd i hverdagen
- Kompenserende ordforrådsstrategier til elever med DLD
- Hvordan kan I arbejde med elevens sproglige potentiale?
Videoundervisning 5: Understøttelse af udtale i hverdagen
- Kompenserende strategier til elever med DLD målrettet udtalen
- Hvordan kan I arbejde med elevens sproglige potentiale?
Videoundervisning 6: Understøttelse af grammatik i hverdagen
- Kompenserende strategier til elever med DLD målrettet grammatik
- Hvordan kan I arbejde med elevens sproglige potentiale?
Videoundervisning 7: Understøttelse af socialt sprogbrug i hverdagen
- Kompenserende strategier målrettet socialt sprogbrug til elever med DLD
- Hvordan kan I arbejde med elevens sproglige potentiale?
Videoundervisning 8: Understøttelse af sprogforståelse i hverdagen
- Kompenserende sprogforståelsesstrategier til elever med DLD
- Hvordan kan I arbejde med elevens sproglige potentiale?
MODUL 3 – DLD og læsning
I dette modul gives en gennemgang af læsekomponenterne afkodning og sprogforståelse. Vi gennemgår, hvad forskellen er på DLD og dysleksi (ordblindhed), og hvordan I kan adskille dem.
I får konkrete eksempler på understøttende læsestrategier til elever med DLD og viden om, hvilken ekstra støtte eleverne har brug for, og hvor I kan hente denne hjælp, fx til eksamen.
Videoundervisning 1: Læsning
- Hvad er læsning?
Videoundervisning 2: Læsning og DLD
- Hvad er forskellen på DLD og dysleksi?
- Hvordan skelner vi mellem en elev med dysleksi og en elev med DLD?
- Konkrete understøttende læsestrategier til elever med DLD
Videoundervisning 3: Matematik
- Hvilken rolle spiller DLD?
Videoundervisning 4: Kan eleven få ekstra hjælp i sin skolegang?
- Hvilken hjælp kan I give?
- Hvor kan I hente hjælp?
MODUL 4 – flersprogede børn med DLD
I dette modul taler vi om, hvordan I kan spore jer ind på, om en flersproget elev har DLD eller blot er i gang med at tilegne sig andetsproget.
Videoundervisning 1: Hvad er flersprogethed?
Videoundervisning 2: Andetsprog i udvikling eller DLD?
Videoundervisning 3: Hvordan støtter vi flersprogede elever med DLD?
Reviews
There are no reviews yet.