Colourful Semantics – Særlige sætningskonstruktioner
Colourful Semantics er en interventionsmetode udviklet af Alison Bryan (1997). Metoden bruger visuelle prompts for at tydeliggøre sammenhængen mellem sætningsstrukturen (syntaks) og sætningsindholdet (semantik).
Målgruppe
Målgruppen er elever med grammatiske vanskeligheder (primært syntaktiske vanskeligheder) i alderen 5-9 år. Principperne skal primært udvikle det talte sprog, men kan også bruges til at støtte de skriftsproglige færdigheder. Colourful Semantics kan både bruges til individuel-, gruppe- og klasseundervisning.
Formålet med interventionsmetoden
- Hjælpe børn med at udvide deres ordforråd.
- Hjælpe børn med at lære at besvare spørgsmål.
- Udvikle barnets brug af ordklasser (navneord, udsagnsord, forholdsord og tillægsord).
- Udvikle barnets forståelse af ordbøjning.
- Forbedre deres evner til at fortælle historier, da det hjælper dem med at danne en fortælling.
- På sigt hjælpe børn med at skrive sætninger og forbedre sprogforståelsen.
Pakken med særlige sætningskonstruktioner indeholder
Vores Colourful Semantics pakke med særlige sætningskonstruktioner indeholder skabeloner til spilleplader og tilhørende brikker med udgangspunkt i en dansk kontekst. Materialet er klar til brug, og skabeloner og brikker skal blot printes, lamineres og klippes ud, inden de kan tages i brug.
Der medfølger følgende skabeloner med farver, billedikoner og tekst til sætningskonstruktioner:
- hvem + gør + hvad
- gør + hvem + hvad (spørgesætning)
- spørgesætninger med hv-ord: hv-ord + gør + hvem + hvad
- hvem + gør + ikke + hvad
- skabeloner til datidsdannelse
- skabeloner til førnutid
- skabeloner til flertalsdannelse
Pris
Pakken med særlige sætningskonstruktioner koster 800 kr.
Webinar med introduktion til interventionsmetoden
Se også vores logopædiske webinar om særlige sætningskonstruktioner for en gennemgang af indholdet i pakken. I webinaret gennemgår vi kort metoden samt skabelonerne for de særlige sætningskonstruktioner.
Reviews
There are no reviews yet.