Sprogklars webinar om skærmtid
I dette webinar om børns skærmtid, afholdt 7. december 2022, fortæller Sprogklars chefkonsulent, Justin Markussen-Brown, om den nyeste forskning indenfor området perspektiver på små børns skærmbrug i forhold til sprogtilegnelsen. Han giver input til, hvordan praktikere kan vejlede forældre i forhold til skærmtid.
Målgruppen for webinaret om skærmtid er pædagoger, logopæder og andre, der arbejder med børn i alderen 0-6 år.
Skærmtid defineres som den mængde tid tilbragt med en elektronisk skærm såsom smartphone, computerspil, fjernsyn, computere og tablets (Canadian Paediatric Society, 2017). Når vi taler om skærmtid, kan vi overveje, hvordan børn eksponeres for skærmtid. Interagerer barnet aktivt med skærmen eller er barnet passiv modtager? Bestemmer barnet indholdet eller bestemmer barnets forældre? Har barnet skærmtid alene eller sammen med en voksen?
I webinaret gennemgåes også, forældres brug af telefoner, da studier viser, at der er en negativ sammenhæng mellem brug af mobiltelefonen og mængden af interaktion med barnet. Man kan ikke tale med barnet, hvis man interagerer med telefonen.
I dette webinar om skærmtid præsenteres desuden nogle guidelines for skærmbrug, og Justin Markussen Brown foreslår et dialogværktøj til en mere nuanceret guide af brug af skærme med børn, da det kan give god mening at analysere barnets trivsel og sammenholde denne med mængden og kvaliteten af skærmtiden. I forlængelse heraf gives nogle råd til, hvordan praktikere kan hjælpe forældrene med at kortlægge barnets skærmtid og ændre den. Herunder gives konkrete eksempler på, hvordan disse råd kan overføres til praksis.
Baseret på nuværende forskning kan vi forsigtigt konstatere:
- Skærmtid kan have en negativ eller positiv påvirkning på sprogtilegnelse afhængig af type og onsetalder
- Mest problematisk, når skærmtid erstatter meningsfuld interaktion med forældre. Meningsfuld interaktion er et vigtigt omdrejningspunkt i sprogtilegnelse
- Forældrenes egne skærmvaner kan også være relevant at italesætte
- For meget skærmtid kan også være problematisk ift. børns fysiske aktivitet
Er du interesseret i flere logopædiske webinarer?
Er du interesseret i flere logopædiske webinarer, kan du finde indhold fra vores webinarserie 2022 i vores webshop.
Vi dykkede vi ned i flere forskellige emner: Leksikalsk intervention målrettet børn i skolealderen, Konsultativ tidlig indsats hos Late Talkers, Fokuserede indsatser og Verbal Dyspraksi – interventionsmetoder og targetudvælgelse samt Lexicon Pirate, Colourful Semantics, verbal dyspraksi, fysisk sprogmiljø og flersprogethed.
Reviews
There are no reviews yet.