Colourful Semantics
Colourful Semantics er en interventionsmetode udviklet af Alison Bryan (1997). Metoden bruger visuelle prompts for at tydeliggøre sammenhængen mellem sætningsstrukturen (syntaks) og sætningsindholdet (semantik).
Målgruppe
Målgruppen er elever med grammatiske vanskeligheder (primært syntaktiske vanskeligheder) i alderen 5-9 år. Principperne skal primært udvikle det talte sprog, men kan også bruges til at støtte de skriftsproglige færdigheder. Colourful Semantics kan både bruges til individuel-, gruppe- og klasseundervisning.
Formålet med interventionsmetoden
- Hjælpe børn med at udvide deres ordforråd.
- Hjælpe børn med at lære at besvare spørgsmål.
- Udvikle barnets brug af ordklasser (navneord, udsagnsord, forholdsord og tillægsord).
- Udvikle barnets forståelse af ordbøjning.
- Forbedre deres evner til at fortælle historier, da det hjælper dem med at danne en fortælling.
- På sigt hjælpe børn med at skrive sætninger og forbedre sprogforståelsen.
Standardpakken indeholder
Vores Colourful Semantics standardpakke indeholder skabeloner til spilleplader og tilhørende brikker med udgangspunkt i en dansk kontekst. Materialet er klar til brug, og skabeloner og brikker skal blot printes, lamineres og klippes ud, inden de kan tages i brug.
Der medfølger følgende skabeloner med farver, billedikoner og tekst til sætningskonstruktioner:
- hvem + gør + hvad
- hvem+gør+hvad+hvor
- hvem + gør + hvad + hvornår
- hvornår + gør + hvem + hvad
- hvem + gør + hvad + hvordan
- hvem + gør + hvordan + hvad
- hvem + gør + hvordan
- hvem+gør+ikke+hvad
- gør + hvem + hvad (spørgesætning)
- Huskeliste til elever
Pris
Standardpakken koster 800 kr.
Webinar med introduktion til interventionsmetoden
Se også vores logopædiske webinar om Colourful Semantics for en introduktion til, hvordan den interventionsmetode kan introduceres for elever samt bruges i praksis. I webinaret introduceres til metoden, der gives en opskrift på en spilleplade, de enkelte trin i introduktionen af brikkerne gennemgåes der tales om metoden i en konsultativ kontekst.
Reviews
There are no reviews yet.